Vidste du, at hunde kan få hjertesygdomme?

Hjertesygdomme hos hunde Skrevet af Dyrlæge Cecilie Becker | 21. sep 2017

I gennemsnit rammes op mod 1 ud af 10 hunde af hjerteproblemer på et tidspunkt i deres liv. Hunde i alle aldre kan i princippet rammes, men jo ældre hunden bliver, des større er risikoen for udvikling af hjertesygdom.

Der findes både medfødte og det der kaldes for erhvervede hjertelidelser. Hvad der er hyppigst forekommende for den enkelte hund, afhænger i høj grad af hundens størrelse, alder og race.

Som tommelfingerregel kan man sige, at hjerteproblemer hos helt unge hunde og hvalpe, ofte er et udtryk for en medfødt tilstand, hvorimod voksne hunde oftere præsenterer sig med erhvervede hjertelidelser. Indenfor erhvervede hjertelidelser rammes små hunde oftere af sygdomme i hjerteklapperne, mens store hunde og gigantracerne i modsætning til dette, oftere oplever sygdomstilstande i hjertets muskulatur.

En sygdom i hjertet sætter hjertets funktion under pres, og alt efter hvilken hjertesygdom der er tale om, kan det medføre ændringer i hjertets størrelse og form, som senere hen kan give problemer med hjertets pumpefunktion og evne til at føre blod rundt i kroppen.

Symptomer på ukontrolleret hjertesygdom hos hund omfatter, træthed og nedsat lyst til at gå tur, hoste, urolighed om natten, ændret og hurtigere vejrtrækningsmønster samt besvimelsesanfald. Oplever din hund nogen af ovenstående symptomer, kan det være en god idé at tage en snak med din dyrlæge omkring muligheden/risikoen for potentiel hjertesygdom.